vrijdag 24 juni 2011

... maakte eens een kleedje na

Je moet het maar eens proberen: een foto willen maken met je kleed aan als er niemand thuis is (behalve mijn 2 Frodo's die hierboven liggen te pitten -achtergrond is hier Lord of the rings op den TV-).

Dat gaat als volgt: je neemt je kodak, en zoekt een stabiel plaatsje om het ding op te zetten.  Daarna verstevig je dat met duploblokken (serieus, ja).  Vervolgens stel je de timer in en ren je als de wind naar de plaats waar de lens ongeveer heen wijst (ook serieus, ja).  En dan tracht je een fotogenieke pose aan te nemen...
Hoe belachelijk is dat zeg!  Maar kom, het doel is bereikt, en het kleed staat er op.
Valt best mee hé na al dat gedoe?  Ik zal er maar eerlijkheidshalve bij vernoemen dat het scenario zich een 10-tal keer herhaalde... :-).  Een mens moet met zichzelf kunnen lachen, zo af en toe.


Maar nu wat het kleed betreft... dat verhaal gaat als volgt:
Jaren geleden kocht ik eens een zwart bollekeskleedje (witte bolletjes), en dat draag ik nog steeds.
U hoort mij al afkomen, dat wilde ik dus namaken.  Het kleed vloog op een zeer groot blad patroonpapier en de aparte delen werden zo precies mogelijk overgetekend.  Ik ben daar niet goed in, in 'precies'.
Het viel eigenlijk best mee: 2 voorkantjes boven, 1 achterkant boven, 2 middenstukken, 1 voor- en 1 achterkant rok.  En dan ging den boel met de overlock aan elkaar!
Het enige lastige was de afwerking, is dat niet altijd zo?  De randen kregen een rolzoom, maar ik deed het 2x over elkaar omdat de eerste keer gelijk niet zo super was.  Daar heb ik duidelijk nog oefening of tips nodig!

Het patroon heb ik nu wel, wat fijn is.  Als iemand mij zou tonen hoe ik dat hier op zou krijgen wil ik dat best wel eens proberen.

En mijn nieuw kleed?  Ewel, ik laat het aan jullie over om te beslissen of ik daar mee buiten kan komen... 
:-)

6 opmerkingen:

Mamie-s.be zei

Daar kan je ZEKER mee naar buiten! mooi!

Anoniem zei

't zal wel zijn zo'n schoon kleed!

Eva zei

Daar kunt ge inderdaag mee buiten komen zenne!!!

lots of lili zei

Kom maar eens naar buiten daarmee, maar 'k zou wachten tot dat 't zonnetje er is. Morgen misschien :-).

lot zei

super mooi kleedje !!!!

Anoniem zei

Ik kijk nog eens bij je oudere berichten. Mooi kleedje heb je gemaakt. Voor het overnemen van de maten van bestaande kleding zweer ik tegenwoordig bij de 'Oma Betty speldjes methode', zie: http://levenmetliv.blogspot.com/2010/04/een-restje-stof.html

En hoe je een patroon knap online zet... Dat zou ik nu ook wel eens willen leren. Dat tekenen op de computer is toch nog niet mijn sterkste punt...